رئيس مجلس الإدارة   
            د/ نبيلة سامى                   

                                               

          صحافة من أجل الوطن 

              (  مجلة مصر )

                             ( أحدث إصدارتنا)

الجمعة 19 أبريل 2024 10:27 ص توقيت القاهرة

كتب عيد صالح ...صورة مصرية .محمد انور السادات

محمد انور السادات تالت رئيس لجمهورية مصر و حكمها من 1970 لحد اغتياله فى 6 اكتوبر سنة 1981.اتولد السادات فى 25 ديسمبر 1918 فى قرية ميت ابو الكوم فى محافظة المنوفيه .اتجوز "جيهان صفوت" سنة 1949 بعد ما انفصل عن مراته الاولانيه اقبال ماضى اللى كان إتجوزها سنة 1940. وله 3 بنات من "جيهان" , اللى اشتهرت بجيهان السادات.اشتهر السادات بقوته وبصراحته وبذكاءهُ و حكمتهُ وحبه لمصر و قدر يطلعها من دايرة الحروب والدمار للتنميه و الانفتاح و رجع اسمها التاريخى العريق 

1    حياته
2    حرب 1973
3    سلام
4    المعارضة للسادات
5    تكريم و ميدان أنور السادات
6    مؤلفاته
   
دخل المدرسه الحربيه 1935 .
اتخرج منها كملازم تاني 1938.
شارك فى انقلاب الظباط الاحرار 1952.
بقى رئيس مصر سنة 1970.
شن حرب اكتوبر 73 على اسرائيل.
وقع اتفاقية سلام مع اسرائيل.
اخد جايزة نوبل للسلام (1978)
اغتاله تنظيم ارهابى على ايد خالد الاسلامبولى سنة 1981 .
حرب 1973
من أهم الحاجات التى عملها السادات إنه حارب اسرائيل فى حرب 6 اكتوبر سنة 1973. فى ظرف ست سنين بس قدر يعيد بنا جيش مصر اللى اتدمر فى حرب 1967 و يخوض بيه حرب و يخرج منتصر .
سلام
السادات إتفاوض على السلام من موضع قوه و عمل اتفاقية السلام المصريه الاسرائيليه سنة 1978 و رجع بقية سينا من غير ما مصرى يتقتل فى حرب تانيه ، برؤيتهُ للمستقبل العالمى وتوقعاته بإنهيار السوفييت.
السادات اخد جايزة نوبل فى السلام سنة 1978 بسبب مجهوده و إهتمامه بـ السلام بالإشتراك مع مناحيم بيجن .
المعارضة للسادات
الشيوعيين بيلوموه على سياساته الراسماليه ومحاولته انه يلغى الدعم.
الليبراليين بيلوموه على انه سمح للجماعات الاسلاميه والمتطرفيين إنهم يدخلو العمل السياسى عشان يوازنهم مع الشيوعيين. بعد كده جماعه من الجماعات التابعه لتنظيم اسلامى خططت ل اغتياله . وبعدين بقوا قوه بعد كده لحد ما تصدى لهم الامن فى التسعنيات بيلوموه كمان انه قبض على عدد كبير من المثقفيين و من كل التيارات السياسية و الدينية وكل اللى كانوا بيعارضوه وقفل كل الجرايد اللى مش قومية وسجنهم فى 5 سبتمبر 1981 .
العرب بيلوموه على معاهدة السلام ، و بقيادة احمد حسن البكر اللى كان رئيس العراق وقتها خرجوا مصر من الجامعه العربيه و كونوا حاجه اتسمت جبهة الصمود و التصدى انتهت للاشىء و ما حققتش أى حاجه و انتهت العراق نفسها بتدميرها و البلاد اللى شاركتها بتعانى صعوبات مصيريه فى شرق اوسط بيتغير شكل خريطته ، مع إن السادات كان بيقترح حل نهائى للفلسطينيين بإنسحاب اسراائيل لحدود 1967.
مهما كانت الانتقادات قدر السادات يوقف نزيف الدم و وفر الاف القتلى و المعاقين اللى كانو ممكن يكونو ضحايا لحروب بين مصر و اسرائيل.
تكريم و ميدان أنور السادات
اتكرم السادات فى كل بلاد العالم المتحضره و نال احترام الشعوب المحبه للسلام و أخد جايزة نوبل للسلام. فى 22 ديسمبر 2009 اسرائيل كرمته فسمت ميدان فى مدينة حيفا على اسمه.
مؤلفاته
السادت ألـّف كتاب عن حياته اسمه البحث عن الذات.
يا ولدى هذا عمك جمال
ثورة على النيل
القصة الكاملة للثورة.
الصفحات المجهوله للثوره.

تصنيف المقال : 

إضافة تعليق جديد

CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.