رئيس مجلس الإدارة   
            د/ نبيلة سامى                   

                                               

          صحافة من أجل الوطن 

              (  مجلة مصر )

                             ( أحدث إصدارتنا)

الاثنين 15 أبريل 2024 5:54 ص توقيت القاهرة

حوار صحفي بقلم الصحفي" احمد عثمان عوض مع الكاتبة الأثرية (الاء عاطف الملاحي)

كتب الصحفي/ احمد عثمان عوض
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته 
صباح الخير أو مساء الخير أينما كنت عزيزي القاريء، مرحبا بك معنا ، نتشرف اليوم بإجراء حوار مع الكاتبة المُبدعة؛ لنكتشف معًا إبداعتها وموهبتها الرئعة؛ لنجوب معًا بين أسطور كلماته البراقة أنه لشرف لي بإجراء هذا الحوار مع هذه الكاتبة المُبدعه، ونتمنى لها دوام الإبداع، والتقدم، ونتمنى لكم قرأه ممتعه .
فلنرحب معًا بالكاتبة العظيمة .
فى بداية الحوار أخبرنا من هي
(الاء عاطف الملاحي) ؟ 
الاء عاطف 
طالبة بالفرقة الثالثة اداب تاريخ كلية الاداب جامعة عين شمس. 
تبلغ من العمر 20 سنه 
تعيش في مركز شبين القناطر القليوبية

متى بدأت الكتابة والارشاد السياحي ؟ 
منذ سنتين عن طريق كورسات ومحاضرات تحت إشراف فريق الباشكاتب للوعي الثقافي والأثري 
الجامعة مصدر للمعلومات لكنها مش مصدر كافي للشغف بالمجال والنجاح فيه فقررت أشتغل علي نفسي واقرأ أكتر وأبحث وأنزل الأماكن الأثرية واتواصل مع دكاترة بحيث يبقي عندي قدر كبير من المعرفة بالمجال ومنه بقي عندي شغف كبير فيه.

وهل واجهتك أي صعوبات؟ وماذا كان ردك عليها؟
مفيش مجال او طريق مفيهوش صعوبات أصلا المجال نفسه صعب لانك بتبحث في تاريخ جزء كبير منه مجهول زي المصري القديم ومصادره قليلة جدا حتي الكتب مبقتش مصدر ثقة كفاية لازم تبحث كتير عشان تتأكد والأبرز ان مش كله بيساعد في ناس بتبخل بالمعلومة للأسف إلا من رحم ربي دا غير ناس كتير مبيتمنوش النجاح لغيرهم . بس كان ردي الدائم إن أي حاجه انا اقدر اعملها مادام أقدر اجتهد وابحث كتير وربنا هيكرم المجتهد والدعم الدائم من أهلي و أصدقائي وناس كتير بيفرق.

 
نعم ردي عليها بالصبر وتمسك بالله لان صعوباتي مع هذه الحياة اللعينة لا تكتفي بقوتي فقط لانها إبتلاء من الله

كيف بدأت مسيرتك؟
بعد ما طلعت من ثالثه ثانوي كنت محبطه وكنت عايز ادخل اي حاجه لاني مجموعي مش جاب كليه الي كنت عايزها ومجوعي جاب كليه اداب عين شمس قسم تاريخ في انا مش كان ليا في اول في تاريخ بس قولت لازم اببقي حاجه واثبت لي نفسي وببقي حاجه وانا كنت بحب قراء والكتابه وكنت بحب الف وقولت انمي الحاجه الي بحبها في مجال درستي ودخلت بدات في سنه تانيه كليه ابدت افهم واكتب مقالات واخد كورسات إني أقدر أكون حاجه وكان في فريق أثري بتديره ووثقو فيا واعطوني الفرصة إني ادرس وأجتهد وأنزل وأشرح الاماكن دي وانتهزت الفرصة في الظهور مع الناس وبحثت وذاكرت كتير وكورسات أكتر  ومن هنا بدأ شغفي يكبر اكتر وإلي الأن.

هل تعتقد أن الكتابة تندرج تحت مسمى الهواية أم الموهبة؟

الكتابة بتحتاج عنصرين هما الموهبة والمهارة لو عندي القدرة اني أكتب وموهوب فيها كمان لازم أتطور فيها وأحسن من قدراتي عشان أقدر أتكيف مع أي موضوع انا بكتب بيه وكمان يكون في أحسن صورة لكنها أكيد هتفرق في نوع الكتابة.

من أكثر الشخصيات المحببة أو التي تمثل كاتبنا في الواقع؟
أنا بعتبر القدوة الحقيقة هي ذات الشخص وبياخد الإلهام من شخصيات ناجحه كتير بالنسبالي مبحسش ان في شخصية محددة بس باخد الايجابي من الشخصيات اللي بعتبرها ملهمة دايما.

ما هي صفات الكاتب والمرشد السياحي  الناجح من وجهة نظرك؟
الثقافة طبعا قبل أي شئ وكوني عاشقة للقراءة وقائدة لفريق ضمن مشروع أصبوحة أكبر مشروع لصناعة القراء في الوطن العربي. فكل كاتب جيد هو قارئ في الأساس ومن ثم مبدع وعنده شغف وحماس دائم ويكون منضبط دايم وعنده مفردات قوية فيكون قادر لتقديم الأفضل.
دا ما يخص الكاتب 
بينما ما يخص المرشد السياحي فالأساس هي مقومات الشخصية من مهارات التواصل والتمتع بقدرة علي الحماس والحيوية للتعامل مع السياح والاحترافية واتقان المعلومة واللغة ليظهر التاريخ او الأثر بافضل شكل جاذب.

ما الذي ينتظره المجتمع من كاتبتنا المبدعه؟

المجال بتاعي ممتع وعميق جدا في نفس الوقت كل ما أبحرت البحث فيه كل ما ازداد شغفك للتعمق أكتر وأكتر فإنشاء بحاول مع الوقت أقدم أفضل حاجه تليق بمجالي واللي هو تاريخ بلدي وفنفس الوقت الوصول لدرجة كافية من الاحترافية في الكتابة توصل المعلومة بشكل جميل وسلسل.

كيف توفقين بين حياتك، وعملك الإبداعي ؟

عملي الإبداعي هو كل حياتي اعبر بيه ما بداخلي  لكي ارتاح في اي يوم كان اعتبره شيء ضروري  قبل النوم

هل لديكي موهبة أخرى؟
حياتي مرتبطة بالمجال بشكل كبير لان معظم وقتي ما بين الأماكن الأثرية واستكشافها او دراستي اللي مرتبطة بنفس الموضوع فمش بواجه مشكلة كبيرة لاني شغوفة بالمجال والابداع فيه.

كما نعرف أن كاتبتنا المبدعه، فتاة في عُمر الوردات تميزت بالإرادة القوية، والنجاح الباهر لم تعرف الفشل قط، ولايعرفها الفشل ، واجهت الصعوبات، وتحدت نفسها، وأصبحت ذات موهبة مرموقة.

حدثنا عن إنجازاتك؟
وطبعا عدة مقالات بجرائد مصرية وعربيه 
لدي كتاب اثري يسمي كتاب اثار الاقصر 
قائد استثنائي في كيان الباشكاتب للوعي الثقافي والأثري 
كورسات مختلفة في الارشاد السياحي 
عدة كورسات في مجال الأثار. 
وكاتب محتوي.

سعدت جدا بالحوار معك يا أستاذه(الاء عاطف الملاحي) ممكن كلمة أخيرة نختم بيها الحوار؟
 
شكرا جدا لحضرتك 
وبشكرك عالحوار دا 

وإن شاء الله نقدر نكون نموذج مشرف في دراسة تاريخ بلدنا ونقله بشكل احترافي نتفادي فيه اخطاء كتير متداولة مستقبلا.

تصنيف المقال : 

إضافة تعليق جديد

CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.